'Paradis: Håb' flot modtaget

I dag har GLORIA premiere på Ulrich Seidls 'Paradis: Håb' og den får fine anmeldelser. 'Paradis: Håb' er sidste film i Seidls Paradis-trilogi, men kan sagtens ses separat.

Tredje del af Paradis-trilogien handler om Melanie, en overvægtig teenage-pige og hendes første kærlighed. Mens hendes mor, Teresa, rejser til Kenya (Paradis: Kærlighed) og hendes tante missionerer i Wiens forstæder for at gøre Østrig katolsk igen (Paradis: Tro), så sendes Melanie på sommerlejr med ligestillede for at tabe sig i en streng diæt-lejr ude på landet i Østrig.
Mellem diverse sportsaktiviteter under hård (og absurd-komisk) disciplin, kostråd, pudekampe og hendes første cigaret, bliver hun forelsket i den fyrre år ældre lejr-leder som også fungerer som lejr-læge. Hun falder betingelsesløst for ham, og opsøger ham så ofte hun kan. Lejr-lægen keder sig gevaldigt, og er absolut ikke uberørt af Melanies tilnærmelser, han ansporer hende ligefrem, samtidig med at han kæmper med sin skyldfølelse.

* * * * * * "Den østrigske mester afrunder sin paradis-trilogi på fantastisk vis med historien om den første store kærlighed – så altopslugende og betingelsesløs, som den opleves hos den sårbare teenager. Med uhyggelig præcision indfanger Seidl denne ungdommens usikkerhed og længsel efter noget, der endnu er indhyllet i uvidenhedens mystik og forbliver tro overfor sin særegne æstetik og kameraføring. En blændende afslutning på et mesterværk." Anne Kristine Sørensen, Filmmagasinet Nosferatu

* * * * "..en helt igennem fed, facitløs og fascinerende oplevelse med en umættelig appetit på den benhårde skæbne, det er at være et upcoming, håbefuldt menneske i livet." Katja Brandt Andersen, Filmz

* * * * "Ulrich Seidel skildrer med vanlig skarphed det groteske i denne kaloriefattige verden, hvor jagten efter normalitet går forud for al sund fornuft - Humoren er mere synlig denne gang" CphCulture

* * * * "Her viser Seidl næsten en menneskelighed i sin fortælling, men holder omvendt stilen ved at lade tilnærmelserne mod voksenlivet tage pinlige og uheldige retninger, så man som tilskuer befinder sig netop der, hvor man oftest placeres i hans selskab – som vidne til tableauer, der på én gang virker både naturlige, uafvendelige og næsten uudholdelige. Det er Seidls mesterstykke at kunne skabe disse øjeblikke af stor konstrueret ærlighed, som man næsten ikke kan rumme samtidig med, at de fremstår som en naturlig konsekvens af personernes handlinger." Frederik Asschenfeldt Vandrup, CinemaZone

Læs mere om Paradis Håb